Saturday 24 March 2012

sayer

 



segalanya bermula di sksb.disana saya sering dibuli dan diherdik.hanya kerana saya dari keluarga susah.saya mula belajar berdikari dan cuba terima segala kenyataan hidup yang perit ini.setiap kali saya  diketawakan...saya sering menangis didalam hati...dan mula mencabar diri..untuk buktikan saya lebih kuat dan berani..


setelah 6 tahun..saya mula belajar di smj.disana penderitaan sy mula bertambah..sekalipon saya cuba bertahan namun saya tak sekuat dan setabah mana...
bukan saja dibuli malah saya turut pernah dipukul disekolah..saya tertanya2 kenapa saya dipukul dan dihina  sedangkan saya tak pernah menyakiti hati kawan2 yang lain...ya...sy  juga hampir diraba didalam kelas oleh seorang budak lelaki..kenapa begitu sekali sy diperlakukan???
setelah 3 tahun saya bertukar kesekolah smtmt.disana kisah hidup asrama pon bermula..satu pagi semasa perhimpunan pertama...saya dilempar batu kecil dikepala..setelah menoleh..saya lihat ada seorang budak lelaki sedang mempamerkan tag namanya...azuar rosyam..namun senyumannya saya lempar dengan isyarat tumbuk..
sekali lagi batu dibaling kearah saya...kali ini saya terus menjeling dan menunjuk isyarat tampar kearahnya..
namun tak sangka..rupanya kami satu kelas..dan amat menyedihkan..rupe2nya dia berdendam dengan tindakkkan saya semase perhimpunan..sejak itu..saya sering dihendik olehnye..saya tahu..kawan2 sy dikelas hanye boleh matikan diri bila sy dibuli kerana sikap zuar yang panas baran...
berbanding di dorm..saya pernah dituduh mencuri duit kawan..almari sy berselerak sbb dikumbah oleh pengawas..
dan pernah sy terjaga dimalam hari kerana terdengar kwn2 mengumpat pasal saya..saya sedih! sbb tiada kwn pon setia bersama memberi sokongan moral..sy sering menjadi mangsa keadaan...
banyak kali sya lari dari asrama..sbb tak tahan menanggung derita..namun sy anak yang baik  kerana segalanya saya tak pernah beritahu mak..sebab pesan mak...saya adalah juara impian dimatanya...
selama 2 tahun..sy umpama hidup dgn dunia sendiri..kwn2 umpama mengasingkan diri..paling2 menghancurkan hati sy..tiada kata maaf dari mereka...
setelah itu sy tamat sekolah..sy berpeluang ke ipta di sabah...namun..kesempitan keluarga buat sy mengalah..dan lebih sedih bila sy tolak kursus microelektronik...satu2nya minat sy kat dunia mase tu...
ayah pakse sy masuk form6 smk.datuk bendahara..kat sana hidup sy berubah bila ade kawan2 yang baik..dan mereka mengutamakan sy..kehadiran sy seolah2 dihargai disane..
abes jer,,sy sambung blajar..kat s.alam..
disana sy tekad akan lupakn sumer kisah sedih dan ingin mencari identiti baru...saya tak mahu menangis lagi...saya mahu lucutkan wajah hodoh sy semase disekolah.
kawan...tahukan kalian betapa seksanya saya??? tahukah kalian...saya tidak dapat merasai kegembiraan disekolah seperti mana kamu rasai??
tanpa impian dan cita2 untuk menggenggam ijazah...saya telah milikinya..dari kelas corot dan budak selekeh dan tak penah bermimpi untuk sejauh ini.
saya telah mengalami pengembaraan yang dasyat dlm hidup...namun disebalik kesediahan yang sy alami..sy masih ada mak n ayah yang sgt2 syg kat sy..sy ada adik2 yang ubati kelukaan hati sy..sy ada tunang yang hadir temani hidup ini..terima kasih allah sbb saya masih temui kebahagiaan dlm hayat ini..
untuk semua...saya faham..anda tidak berniat melukankan hati saya..anda tidak tahu akibat yang sy tempoh untuk sekian lama..
cuma percayalah..hanya allah saja yang berhak menghukum..
 isk..iskk

No comments:

Post a Comment